Gezagscrisis

Gezagscrisis

Door: Wiep van der Pal

“Gezagscrisis wordt onderschat” kopte een landelijke nieuwsblad in de afgelopen weken. Schrijver van het artikel Thijs Jansen (onderzoeker aan de School voor Politiek en Bestuur in Tilburg) hield een pleidooi voor overtuigend gezag en de acceptatie daarvan in de samenleving.

Hij noemde het voorbeeld van NS-conducteurs als publieke professionals. Velen van hen hebben het gevoel dat hun gezag afkalft als de NS slecht presteert. Sommige conducteurs controleren niet of delen zelfs geen boete uit waar nodig om maar agressie te voorkomen. De belangrijkste oorzaak ligt volgens hem bij onverschilligheid van bestuur en management over gezag. “Overtuigend gezag is noodzakelijk in de trein en breder gezien ook in onze democratische rechtstaat”, schrijft Jansen.

Ik onderschrijf zijn artikel in het geheel. Ook in de wereld van Toezicht en Handhaving is gezag soms ver te zoeken. De oorzaken daarvan zijn divers. Zo sprak ik laatst nog met een collega die me vertelde dat er een groot verschil is per (deel) gemeente  of wijk hoe de APV wordt gehandhaafd. Waar in het ene gebied  fors wordt gehandhaafd op het weghalen van vuilcontainers of aanhangers is dat in de naastgelegen (deel) gemeente of wijk niet het geval. Je zult maar op de scheidslijn werken en steeds weer te maken krijgen met onbegrip en boosheid van burgers en ondernemers.

De bevoegdheden die boa’s hebben verschillen per domein. Ze zijn altijd gekoppeld aan de taken die boa’s uitvoeren en verdienen respect en gezag.  Als vakgroep BOA ACP maken wij ons daar hard voor. Dat doen we in gesprekken met collega’s tijdens werkbezoeken,  in overleg met de politiek in Den Haag en door middel van onze inzet op belangrijke dossiers als uniformiteit in uitstraling, goede arbeidsvoorwaarden en erkenning voor het werk.  Op die manier stellen we het goed functioneren van gezagsdragers op de werkvloer centraal als uitgangspunt tot verbetering in het veiligheidsdomein en in het contact met burgers.