S&V’er bij Keolis: elke dag is anders

S&V’er bij Keolis: elke dag is anders

9 jul 2019, nieuws

Als vakbondsadviseur bezoek ik geregeld werkplekken van onze leden, om meer inzicht te krijgen in hun dagelijks werk. Een manier om dat te doen is meelopen tijdens een dienst. Bij Keolis in Zwolle liep ik mee met Tommy, medewerker Service & Veiligheid. We maakten samen diverse ritten naar o.a. Enschede en Kampen en spraken over het vak en over Tommy’s motivatie om bij Keolis aan de slag gegaan.

Door Wout Jongman, vakbondsadviseur

Keolis heeft op iedere trein medewerkers Service & Veiligheid (S&V), die buitengewoon opsporingsambtenaar in domein 4 zijn. De taak van de medewerkers S&V is te zorgen voor rust, orde en veiligheid op de trein en het verlenen van service aan de reiziger. Ook voeren de S&V’ers controles uit op de geldigheid van vervoersbewijzen. Hiervoor hebben ze apparatuur bij zich waarmee ze heel snel kunnen zien of een reiziger heeft ingecheckt of niet. Is dit niet het geval dan kan de medewerker S&V overgaan tot het uitschrijven van een ‘uitstel van betaling’, maar ze hebben ook de mogelijkheid om een waarschuwing te geven.

Tommy vertelt me dat hij voordat hij bij Keolis in dienst kwam bij Veiligheidszorg Drenthe werkte. Hij hoorde van een medewerker van Keolis die er al een tijdje werkte over het bedrijf en de werkzaamheden. Dat leek hem interessant en hij besloot te solliciteren. Tommy werd aangenomen en heeft nooit spijt gehad van zijn overstap. Elke dag is anders. Wat Tommy met name aanspreekt is samen met de machinist een goed product neerzetten; zorgen voor goed en veilig vervoer. Maar ook het contact met de reizigers vindt Tommy leuk. Verreweg de meeste reizigers gedragen zich keurig en hebben de zaken goed voor elkaar. Dan is het contact ook leuk. Dat viel mij tijdens deze dienst ook op. Een praatje maken met de reiziger, of helpen, of de weg wijzen; dat hoort er allemaal bij en dat wordt ook zichtbaar gewaardeerd door de reiziger.

De-escaleren
Zijn er nou ook mindere kanten aan het werk? Jazeker, volgens Tommy zit dat met name aan de handhavingskant van zijn functie. Bijvoorbeeld als iemand niet heeft ingecheckt, dan volgt er wel eens een boete en niet alle reizigers stellen dat op prijs. Sommigen worden boos, soms zelfs héél boos. Tommy wil altijd proberen te de-escaleren om te zorgen dat de situatie niet te ver uit de hand loopt. Maar voor het geval dat wel gebeurt zijn alle boa’s getraind in het omgaan met geweld en voor het uiterste geval in het gebruiken van de handboeien die ze tot hun beschikking hebben.
De-escaleren is volgens Tommy extra belangrijk omdat hij regelmatig solo zijn functie uitoefent als medewerker Service & Veiligheid op de trein en dus op zichzelf is aangewezen. Dit vraagt nogal wat van je vaardigheden. Maar voor Tommy zit hem daar nu juist de uitdaging in: tóch proberen het voorval op te lossen zonder dat het uit de hand loopt. En eerlijk is eerlijk daarbij heeft Tommy wel voordeel van zijn postuur: zijn grote, stevige voorkomen geeft hem een zekere mate van overwicht.

Niet ingecheckt
Tijdens deze dienst treft hij eenmaal een persoon aan die niet ingecheckt heeft. Deze meneer zit eerst wel in de weerstand, maar met name door het optreden van Tommy accepteert de man zijn uitstel van betaling uiteindelijk.
Dankzij Tommy heb ik een mooi inkijkje gekregen in wat de taken van een medewerker S&V bij Keolis zijn. Het was een rustige dienst, maar desondanks was ik onder de indruk van de gedrevenheid waarmee S&V’ers hun werk doen.

Wil jij ook dat een medewerker van vakbond BOA ACP een dienst met jou meeloopt? Mail dat dan naar info@ikbenboa.nl en wie weet staat jouw verhaal de volgende keer op deze plek!

Keolis verzorgt trein- en busvervoer op diverse plaatsen in Nederland. In 1999 richtten de NS, Connexxion en Keolis het bedrijf Syntus op om meer synergie tussen bus en trein te realiseren. In 2007 verkocht Connexxion zijn aandelen aan de andere twee partijen, waarna Keolis de aandelen van NS overnam en 100% aandeelhouder werd. Vanaf 2017 heet het gehele bedrijf Keolis en kreeg het een nieuwe uitstraling en logo.

OOK INTERESSANT

bottombanner

LID WORDEN VAN DE ACP?

AANMELDEN