Vakbond BOA ACP

Vijf vragen over letselschade

‘Een belletje naar de bond is altijd de moeite waard’

Iedereen heeft weleens pech. Soms is het een ongeluk in een klein hoekje, soms een groot incident. Er kan dan letselschade ontstaan. Cees Appels en Marleen van Binsbergen (foto) zijn binnen de bond hard bezig de letselschade afdeling op orde te brengen. Maar wat verstaan we eigenlijk onder letselschade en wanneer kun je bij Cees en Marleen terecht? Letselschade-expert Cees Appels legt het aan de hand van 5 vragen uit.

1. Wat verstaan we onder letselschade?

“Eigenlijk is dat heel simpel: er moet sprake zijn van letsel en van schade.
Ik ben hier bij de bond gestart omdat er een aantal letselschadezaken lagen, meestal was de werkgever daarbij niet zorgvuldig geweest. Denk aan het niet creëren van een veilige werksituatie of werkplek. Maar ook bij het deelnemen aan het verkeer kan letselschade ontstaan. Sommige werkgevers hebben voor hun werknemers daarvoor een aparte letselschadeverzekering afgesloten. Als je een arbeidsongeval krijgt, kan ook in je privésituatie schade ontstaan. Je kan dan bijvoorbeeld je huis niet meer onderhouden, of het huishouden niet meer doen. Het is best lastig om dat goed te regelen en daar ben ik dan voor.
Alle zaken waar sprake is van aansprakelijkheid kan ik behandelen. Dus ook als je privé letselschade oploopt. Stel dat je een weekend met je gezin weggaat en je wordt op de snelweg van achteren aangereden. Ik hoop het niet natuurlijk. Maar dan kan ik die letselschade behandelen voor jou, maar ook voor de ander inzittenden.”

2. Wanneer is het handig jou in te schakelen?

“Altijd. Stel je hebt letsel opgelopen -lichamelijk of psychisch- bij een eenzijdig ongeval: je bent tegen een boom gereden. En je bent hiervoor zelf verzekerd. Dan nog krijg je te maken met een belangentegenstelling. Je eigen verzekeraar gaat er namelijk ook zakelijk instaan. Je hebt dan in feite een onderhandeling met je eigen verzekeraar. Die zal misschien best goed voor je zijn, maar heeft ook een eigen belang. Dan is het handig om iemand als vertegenwoordiger te hebben die dingen voor jou kan regelen. Ik ben het aanspreekpunt voor de verzekeraar en je kunt al je vragen aan mij stellen.
Een ander voorbeeld van hoe ik de klant ondersteun. Denk daarbij aan iemand die een opleiding volgt -voor het werk of privé- en koste wat het kost toch examen wil gaan doen, ondanks het feit dat hij daartoe vanwege zijn letsel niet in staat is. Zo iemand rem ik af en dan zeg ik: zorg dat je eerst herstelt, dat examen regelen we wel op een andere manier. Voor studievertraging, kun je namelijk ook weer een schadevergoeding krijgen. Want bij letselschade worden alle bijkomende kosten vergoed. Ik probeer vanuit mijn expertise te kijken naar wat verstandig is om te doen en te laten. En zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Ik moet wel zeggen: boa en politie hebben wel een bepaald risico te accepteren. Als zij te maken krijgen met geweld wordt er altijd goed gekeken of de werkgever al dan niet aansprakelijk is. Zijn er voldoende persoonlijke beveiligingsmiddelen ter beschikking gesteld en is er voldoende instructie gegeven? Dan zou het kunnen zijn dat een geweldsincident niet tot aansprakelijkheid van de werkgever leidt. Dat brengt de aard van het werk immers met zich mee. Wel kan worden geprobeerd om de schade op de dader(s) te verhalen.”

3. Is een rechtsbijstandsverzekering nog wel nodig?

“Ja dat heeft ook zeker toegevoegde waarde. Als je bij mij terecht komt, dan moet er sprake zijn van letsel aan jezelf. Bij de rechtsbijstandsverzekering klop je aan als je een verkeersongeval hebt gehad en je auto heeft schade, maar jijzelf niet. Of als je nieuwe huis ineens verborgen blijkt te hebben. Of als je op reis bent en de touroperator bij wie je hebt geboekt is opeens failliet.
Maar je hoeft dus geen rechtsbijstandsverzekering te hebben om bij mij met je letselschade aan de slag te gaan. Dat staat los van elkaar.”

4. Wat kost het?

“Bij arbeidsongevallen heb je aanspraak op hulp op grond van je lidmaatschap. In 90 procent van de andere gevallen zijn er geen kosten, want ook mijn kosten worden in rekening gebracht bij de tegenpartij. In 10 procent kan ik het niet op voorhand beoordelen. Dan is de afspraak dat je mij een bedrag van 75 euro betaalt, om uit te zoeken of ik de zaak rond kan krijgen. Maar dat komt bijna niet voor. Meestal kan ik aan het begin van een traject duidelijk maken onder welke voorwaarden ik verder kan en wat de kans op succes is. En als ik niks zie in een zaak, dan zeg ik dat ook. Maar in het overgrote deel van de gevallen is er ruimte op te helpen. Het heeft sowieso altijd zin om even te bellen met Leusden.”

5. Kunnen alleen leden bij jou terecht?

“In eerste instantie werk ik voor leden. Maar als ik op mijn weg een zaak tegenkom van een dochter van iemand die lid is of de vriendin van die dochter, dan kan ik die zaak ook oppakken. Maar het eerste doel is leden en hun gezinnen en families te helpen. En dat kan al gauw, want je hebt alleen aansprakelijkheid van de tegenpartij nodig. Als dat er is heb je recht op schadevergoeding en worden ook onze kosten vergoed. Heel simpel eigenlijk.”

En nog een bonusvraag: Cees, wat is er zo leuk aan jouw werk?

“Ik kan mensen tot steun zijn in een primaire levensbehoefte: de gezondheid. Vaak zijn de mensen die ik tegenkom van de een op de andere dag in feite ziek. Het is dan handig dat ze iemand hebben die ze dingen uit handen neemt. Ik leer de mensen heel goed kennen en kijk altijd hoe ik iets weer de goede kant op kan krijgen. Het is echt heel mooi werk.”

Heb je een vraag aan Cees Appels?
mail naar c.appels@acp.nl

Terug naar overzicht
Wil je ook reageren?

Log hieronder in met je e-mailadres of lidnummer en je wachtwoord. (Hulp bij inloggen)

 

Spelregels voor reageren
  • Houd rekening met je voorbeeldfunctie: ook burgers lezen jouw reactie.
  • Behandel iedereen met respect.
  • Kwetsende of aanstootgevende reacties worden verwijderd.
  • Heb je vragen? Mail ons

 

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close