Hoor en wederhoor?

Hoor en wederhoor?

Door: Richard Gerrits

Wij krijgen bij BOA ACP steeds vaker leden op de lijn die aangeven geconfronteerd te zijn met geweldsincidenten. Daarnaast zien wij een toename in negatieve uitlatingen op sociale media over het handelen van boa’s. Daarin worden zij vaak ten onrechte in een negatief daglicht gesteld.

Wij hebben de afgelopen jaren herhaaldelijk gezegd dat alle vormen van agressie en geweld onacceptabel zijn en teruggedrongen moet worden. Boa’s hebben een verantwoordelijke rol in de samenleving en moeten ongestoord hun werk kunnen doen. Extra schrijnend is dat de boa’s naar ons idee weinig bescherming hebben en krijgen als er een klacht of aangifte tegen hen wordt gedaan.

Een actueel voorbeeld is een zaak uit Zaanstad. Een melding van een burger over een incident met een boa leidde ertoe dat de Dienst Justis de opsporingsbevoegdheid van de betrokken boa introk, zonder dat daar een gedegen feitenonderzoek aan ten grondslag lag. Ik ben van mening dat de Dienst Justis zo’n stap pas kan zetten als er een feitenonderzoek aan vooraf is gegaan zoals dit bij de politie ook het geval is. Met ondersteuning van BOA ACP en de werkgever van de boa in Zaanstad is in deze zaak een procedure gestart tegen Dienst Justis. De uitkomst hiervan is dat de rechtbank de boa in het gelijk heeft gesteld.

Nu hoorde ik onlangs dat de Nationale Ombudsman een meldpunt heeft ingesteld met het doel onderzoek te doen naar klachten over boa’s. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten daarvan. Wat mij dan wel weer verbaast is dat het onderzoek van de Nationale Ombudsman eenzijdig is ingestoken. Zoals wel meer gebeurt, is dit onderzoek enkel gericht op het optreden van boa’s zonder dat boa’s zelf in dit onderzoek worden meegenomen en gekend. Waar is de hoor en wederhoor in dit onderzoek te vinden?

BOA ACP betreurt dat de Nationale Ombudsman voor deze insteek heeft gekozen en blijkbaar geen ruimte heeft gevonden voor boa’s om ook gebruik te maken van het Meldpunt Klachtbehandeling. Langs deze weg wil ik de ombudsman uitnodigen het gesprek hierover aan te gaan met mij. Ik deel met hem graag de ervaringen van onze leden, zodat deze mogelijk ook kunnen worden meegenomen in zijn onderzoek.